Pięć sztuk nowych, wyprodukowanych na zamówienie województwa podkarpackiego, pojazdów kolejowych - do wykorzystania na regionalnych trasach, trafiło właśnie na Podkarpacie. To tylko część zakupu, jakiego na potrzeby pasażerów z regionu dokonał Zarząd Województwa Podkarpackiego. Ogółem na Podkarpacie trafi 12 nowych, komfortowych pojazdów kolejowych.

Środki na zakup taboru kolejowego w 85 procentach pochodzą ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. 

Nasz regionalny tabor kolejowy cały czas się rozwija. Do tej pory mieliśmy jako region 37 pociągów, do końca roku będzie ich 49. Konsekwentnie rozwijamy nasz tabor, by dać pasażerom bezpieczeństwo i komfort – podkreśla marszałek Władysław Ortyl.

12 września 2023 roku na trzecim peronie stacji Rzeszów Główny pięć nowych pojazdów zostało oficjalnie przekazanych przez producenta. W uroczystości tej wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, parlamentarzyści reprezentujący Podkarpacie, Wojewoda Podkarpacki oraz przedstawicie samorządu województwa. Obecni byli także przedstawiciele wykonawcy czyli firmy Newag S.A oraz operatora czyli spółki Polregio S.A.

Nowe pociągi to odpowiedź na wzrost zapotrzebowania na transport kolejowy, który z zadowoleniem obserwujemy w związku z powstaniem Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Widzimy znacząco zwiększone zainteresowanie tą formą podróży ze strony pasażerów. Jednocześnie jest to świetny przykład racjonalnego wykorzystania środków unijnych, gdyż 85 procent kwot za zakup tych 12 pociągów pokrytych zostaje ze środków kończącej się już perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego. Na Podkarpaciu żadna złotówka nie może się zmarnować, bo wiemy, jak ją dobrze zainwestować – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.

Dziękuję marszałkowi i zarządowi województwa za to, że w tak innowacyjny sposób inwestują środki pochodzące z funduszy europejskich z programu regionalnego województwa, wykorzystując oszczędności, które będą się pojawiać w programie. Żadne euro z programu dla Podkarpacie nie zostanie zwrócone do Brukseli. Dziękuję projektantom i wykonawcom za wszelkie rozwiązania, które są ułatwieniem do korzystania dla osób z niepełnosprawnościami.
Dziękuję także za rozwiązania, które pomagają dbać o jakość środowiska naturalnego. To szynobusy, które będą przekazywać jak najmniejszy ślad węglowy do środowiska. Połączono tu bezpieczeństwo, komfort i dbałość o środowisko – mówiła w trakcie uroczystości sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Goście wydarzenia mogli od razu wypróbować - na trasie Rzeszów – Sędziszów Małopolski – Rzeszów - w jakich warunkach na co dzień będą podróżować pasażerowie dzięki nowym pociągom.

W lipcu 2022 roku Zarząd Województwa Podkarpackiego podpisał dwie umowy na dostawę przez Newag S.A. z Nowego Sącza dwunastu pojazdów kolejowych dla Podkarpacia. Umowa opiewała na kwotę ponad 415 mln złotych.

W ramach pierwszej z podpisanych umów – na kwotę 263,22 mln zł firma Newag S.A. wyprodukuje i dostarczy na Podkarpacie osiem pojazdów szynowych IMPULS 2 typu 31WE w wersji czteroczłonowej, wraz z symulatorem jazdy do prowadzenia szkoleń maszynistów, z niezbędną dokumentacją techniczną i usługą serwisową. Umowa zapewnia także 6-letnią gwarancją na pojazdy. Każdy z pociągów może zabrać na pokład po 400 pasażerów, w tym 192 na miejscach siedzących. Pojazdy są klimatyzowane, dostosowane dla osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w  systemy dynamicznej informacji. W ramach tej umowy dostarczony zostanie także  stacjonarny symulator jazdy, który trafi do zaplecza technicznego PKA, w sąsiedztwie stacji Rzeszów Staroniwa. Usprawni on szkolenie maszynistów.

Druga z zawartych umów o wartość 152,44 mln zł dotyczy dostawy 4 trójczłonowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych tzw. hybryd, które mogą pracować w ramach zasilania z sieci trakcyjnej lub ekologicznych silników spalinowych. Każda z hybryd może przewieść 300 pasażerów, w tym 140 na miejscach siedzących. Z konfiguracji sieci kolejowych na Podkarpaciu wynika, że optymalnie będzie je można wykorzystywać na trasie Rzeszów –Dębica- Mielec w obu kierunkach . Na odcinku Rzeszów - Dębica jazda będzie odbywać się pod trakcją elektryczną a na pozostałym odcinku Dębica – Mielec przy wspomaganiu silnika spalinowego. Pozwoli to na przewożenie pasażerów bez  przesiadki.

Pierwsza dostawa w ramach podpisanych umów następuje to pięć czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które właśnie zostały odebrane. W październiku dotrą trzy takie same pojazdy. W listopadzie zostaną dostarczone cztery hybrydy.

Nowością we wszystkich 12 pociągach, które dostarcza firma Newag, jest  wyposażenie ich w tzw. pętlę indukcyjną dla osób niepełnosprawnych, który poprawia skuteczność aparatów słuchowych.

Kolejnym nowoczesnym rozwiązaniem jest wyposażenie pociągów w nowy kanał dystrybucji biletów tzw. zintegrowany system do biletu elektronicznego, który wdrożyło Polregio S.A. wraz z Województwem Podkarpackim. System ten równolegle będzie uruchomiony w pojazdach PKA. Elementem spajającym system jest portal pkaebilet.podkrapackie.pl. Kasowniki w pociągach umożliwiają zakup biletów elektronicznych poprzez wykonywanie płatności za przejazd za pomocą zbliżenia karty płatniczej (Visa i MasterCard) oraz za pomocą technologii NFC/HCE (smartfon). Zabudowany w urządzeniu czytnik obsługuje płatności: Apple PAY, Google PAY oraz BLIK. Zakupiony bilet przechowywany jest w pamięci systemu, w razie potrzeby pasażer może pobrać zakupiony bilet z portalu. Zastosowane rozwiązanie pozwoli w przyszłości integrować się z transportem innych operatorów np. autobusowym .